tirsdag den 23. marts 2010

Lav dit eget skråbånd - DIY

Som jeg tidligere har fortalt om, så kan jeg godt have en lille blokering, når det drejer sig om at tage imod lærdom fra andre (især, når jeg tænker, at det kan jeg da godt selv regne ud, hvordan man gør). Senest har det handlet om egen produktion af skråbånd. Min mor har før prøvet at forklare mig det, uden jeg rigtig gad høre efter, men da jeg efterfølgende kiggede på en tegning over, hvordan det skulle gøres kunne jeg godt se, at den nød kunne jeg ikke lige knække. Da jeg jo gerne vil bruge min barsel (eller nu "ledighed") på at dygtiggøre mig i håndarbejdsgerninger, så har jeg faktisk siddet stille og lyttet til min mor, der (igen) forklarede mig, hvordan man laver skråbånd. Nu skal jeg til at bruge noget til den nye kørepose jeg skal have lavet til klapvognen og derfor haft gang i produktionen.


Det blev en jeg-lærer-mens-jeg-arbejder-proces med et par begynderfejl undervejs. For at spare dig for at begå de samme fejl (medmindre du selvfølgelig allerede er en skråbåndshaj) har jeg her lavet en DIY-guide til skråbånd.

Trin 1: Klip et stykke stof til en kvadrat. Jo større stoffet er, jo længere bliver dit stykke skråbånd (naturligvis). Jeg havde et stykke stof på ca. 80x80 cm og det gav omkring 30 meter! Lige i overkanten af, hvad jeg havde tænkt mig (skulle bare bruge 5 meter) og jeg tror også det besværliggjorde processen en del - i hvert fald for en nybegynder. Så jeg vil anbefale, at man starter med et mindre stykke stof, så er det også mere overskueligt og håndterbart undervejs.

Trin 2: Fold stoffet hjørne mod hjørne så det bliver trekantet.

Trin 3: Klip det over på midten, så du nu har to ens trekanter.


Trin 4: Sy de to trekanter sammen igen ret mod ret, så de danner en rumbeform som på billedet. Det er vigtigt, at du syr med en meget lille stinglængde, da du senere skal klippe igennem syningen.

Trin 5: Pres sømrummene fra hinanden.

Trin 6: Det er rigtig godt at have sådan en skråbåndsdims, til når det skal foldes og presses til slut (det kan godt lade sig gøre uden, men så bliver det et ret stort arbejde at stå selv og folde stoffet). Det ville også være rigtig fint, hvis jeg præcis vidste, hvad en sådan dims hed, men Rom blev jo ikke bygget på en dag, så her hedder den fortsat "dims"... Men altså, mål denne dims, bredden på dine strimler skal være en smule bredere end dimsens "indgang" og ca. 3 gange så bred som den endelige bredde på båndet. Mit bånd blev 1 cm bredt (hvilket er ret smalt) og blev lavet af strimler på 2,8 cm.

Trin 7: Mål op på dit stof og tegn streger i striber hele vejen ned ad stoffet i strimlens bredde. Begynd i et af de spidse hjørner. Jeg har lavet pile på billedet i den retning striberne går.

Trin 8: Sy nu siderne markeret med A og B på billedet sammen, igen ret mod ret. Her er det vigtigt at striberne kommer til at passe sammen. VIGTIGERE endnu er det, at du syr det sammen med en række forskudt således at stribernes mønster danner en spiral.

Trin 9: Pres sømrummene fra hinanden.


Trin 10: Klip stoffet langs dine streger. Begynd i den forskudte række og klip rundt og rundt. Et godt tip er, at have det liggende rundt om strygebrættet, da man derved let kan dreje stoffet med rundt som man klipper det og man risikerer ikke at komme til at klippe igennem flere lag. Når du har klippet det hele har du én lang strimmel.

Trin 11: Træk strimlen gennem dimsen.

Trin 12: Pres strimlen som den kommer ud på den anden side.


Har du spørgsmål eller kommentarer til min her viste fremgangsmåde så hører jeg gerne fra dig.

Rigtig god fornøjelse.

PS: Er billederne lidt små på din skærm, kan du klikke på dem for at få dem lidt større.

43 kommentarer:

  1. Aha........man skal altså vende den side med flapperne nedad ;o)

    SvarSlet
  2. Tusind tak for tutorial :-)
    jeg troede tidligere at skråbånd bare lige var at klippe en strimmel og så presse den lidt, men det funkede ikke rigtig :-)) hvor dum har man lov at være... haha) Siden har jeg ikke rigtig forstået fremgangsmåden. Men din meget pædagogiske forklaring med billeder og tekst giver mig lyst til at prøve igen.
    Kh. Mette

    SvarSlet
  3. Julie; det er i hvert fald det nemmeste.

    Differentia; Hihi, ja det troede jeg også og har faktisk i min stædighed fået den metode til at du, indtil min mor blandede sig...:-) Det er også nemmere på denne måde fordi man får det i et langt stykke.

    SvarSlet
  4. Åh ja, sejt lavet!!! Jeg må prøve det en dag, har vist altid gjort det på en lidt for tilfældig og besværlig måde, med alt for meget stofspild.
    Kh Line
    Uhhh det blir spændende at se den voksipose!

    SvarSlet
  5. Ej hvor dejligt, står netop og skal lave skråbånd inden for den nærmeste fremtid.. :o)

    SvarSlet
  6. Fedt, 1000 tak. Det skal prøves!!!!

    SvarSlet
  7. Dimsen hedder en skråbåndsfolder:-)
    Jeg fik en til jul, men har ikke brugt den endnu, for jeg kunne ikke helt greje den der med at få laaange strimler ud af mit stof, og jeg ville nødig klippe uden grund!
    Så tusind tak for forklaringen, så kan jeg også komme igang:-)
    Har du i øvrigt lagt mærke til at de brugsanvisninger, der følger med når man køber en ny dims generelt er fuldstændigt uforståelige? Why?!

    Forresten er jeg helt vild med din datters navn! hvordan kom i dog på det? hvis jeg må spørge ;-)

    SvarSlet
  8. Line; Ja med denne metode er der i hvert fald minimalt stofspil. Nu bliver det ikke helt en Voksi, men "kun" en kørepose til når Voksien bliver for varm (forhåbentlig meget snart).

    DTS; Hvor heldigt :-) Så håber jeg dette kan hjælpe dig udenom de begynderfejl jeg selv begik.

    Birgitte; Velbekomme

    Gry; "Skråbåndsfolder", selvfølgelig, men så er det da stadig nemmere at skrive "dims" :-) Og ja, jeg har ALDRIG kunne begribe den der opskrift, som også er at finde i div. sybøger. Man skal seriøst kunne det i forvejen for at forstå den besskrivelse.

    SvarSlet
  9. Og tak for komplimentet af vores navnevalg Gry. Det kom sådan lidt af sig selv, ved at vi egentlig havde været enige om Ida, hvis det blev en pige. Men så syntes jeg også at Evelyn var en mulighed. Det var et navn vi havde talt om på en weekendferie vi havde sammen, hvor vi hørte TV2's "Evelyn" i bilradioen et par gange. Desuden hedder min mormor også Evelyn til mellemnavn. Men min mand syntes ikke det var et så godt navn til et fornavn alene. Så derfor prøvede vi at sætte dem sammen og syntes egentlig det virkede godt :-) Til daglig kalder vi hende dog mest Ida, men da det er et ret populært navn tænker jeg vi måske kommer til at bruge dobbeltnavnet noget mere, når hun skal i institution, hvis der er flere Ida'er.

    Nå, det blev en større udredning :-)

    SvarSlet
  10. Tak for guiden...
    Grunden til, at skråbånd er klippet skråt, er, at det giver "elasticitet" i båndet. Det betyder, at det kan syes på runde hjørner og det falder pænt.

    SvarSlet
  11. Hmm. Kan hænde vi skulle have gjort det samme. Nej jeg er nu godt tilfreds. Vi overvejede også Ida, skal jeg sige dig. Men endte med Olivia:-)
    Ida Olivia lyder nu altså også sødt:-)

    SvarSlet
  12. Sådan en dims har jeg også, men jeg kendte ikke tricket med at sy sammen og klippe rundt og rundt og rundt. Tak for tippet :)

    SvarSlet
  13. Jeg har brugt en skråbåndsfolder i mange mange år men jeg har altid nøjsomt stået og klippet strimler for derefter at sy dem sammen. Sådan lærte jeg det for snart 20 år siden. Nu vil jeg da prøve din.

    SvarSlet
  14. Hej igen.
    Så lige at vi bor i samme by. Jeg synes altid det er så hyggeligt, når man "støder" på nogen i blogland som næsten bor ved siden af en.
    Skøn blog du har, så nu har jeg meldt mig som fastlæser.

    SvarSlet
  15. Ihh, jeg er da egentlig glad for at høre, at jeg ikke er den eneste, der ikke har forstået hvordan man lavede skråbånd - altså før nu!

    Gry; synes også Olivia er et fint navn, både med og uden Ida foran ;-)

    Jeannet; velkommen til og hvor hyggeligt du også kommer her ovre fra. Synes ellers at de fleste blogdamer kommer fra den "anden side" af Storebælt, så godt med nogle herovre fra :-) Kan se du syr samme slags kjoler, som jeg har gang i for tiden, der kommer snart billeder.

    SvarSlet
  16. En rigtig god måde at lave skråbånd på, især hvis man skal bruge meget !
    Hvis man går ind på youtube og i søgefeltet skriver : Continuous Bias for Welt Cord Part 1
    kan man få det vist i to små film ( hvis der er nogle ting man ikke helt forstår )
    KH Jytte :)

    SvarSlet
  17. Simpelthen genial gennemgang, har altid bare klippet i trådretningen for at spare stof, men det her er da genialt. Kh sine

    http://kreahvidtehvidt.blogspot.com/

    SvarSlet
  18. Neeej hvor en smart måde! Den må prøves. TAK til dig - og din mor, hehe ;)

    SvarSlet
  19. Glad for at kunne hjælpe og inspirere :-)

    Jytte; super med video-link.

    SvarSlet
  20. " Dimsen " hedder: en skråbåndsfolder ;O) hi hi.

    SvarSlet
  21. Det er bare en super guide. dejlig forstålig, så tror der skal laves skråbånd inden for den næste tid.

    men jeg kan altså stadig ikke finde ud af hvordan det sys på så det ser pænt ud. det rykker sig altid for mig. :( nogen gode råd til det?

    Kh sara

    SvarSlet
  22. Tak skal du have Sara. Det der med selve påsyningen arbejder jeg stadig selv på, at blive bedre til. Når jeg har lidt tricks til det, skal jeg nok dele med jer andre :-)

    SvarSlet
  23. @Sara
    For at sy skråbåndet pænt på, skal man sy det på af 2 omgange.
    Man skal åbne skråbåndet og lægge skråbåndskantens retside mod kanten af stoffets bagside. Så syer man en søm en millimeter eller to fra folden i skråbåndet. Derefter kan man folde skråbåndet om på retsiden og sy en stikning i kanten af skråbåndet. Så sidder det som det skal og ser fint ud. Og fordi skråbåndet er lavet på skrå (mon ikke navnet siger alt hi hi), bliver det elastisk og rimelig nemt at få til at sidde pænt, da det jo giver sig lidt.
    Håber det er til at forstå.
    Kh Lotte

    SvarSlet
  24. Super beskrivelse og imponerende besparende. Jeg lavede skråbånd ud ag et stykke på 50x50 klippede dem i 4 cm brede og der blev 7 meter!

    Kh Pernille

    SvarSlet
  25. Hej
    Fin gennemgang, men har lige et spørgsmål... Jeg forstår ikke helt punktet med at jeg skal sy de to trekanter sammen så de danner en rhombe? Jeg har klippet mit kvadrat over i 2 lige store firkanter - hvilke sider af trekanterne er det så jeg skal sy sammen? Vel ikke der, hvor jeg har klippet? Synes ikke jeg kan få det rhombe formet (det er jo "bare" en skæv firkant = parallelogram)... Hjælp? :o)

    Mvh Sanne

    SvarSlet
  26. Hej Sanne
    Nu har du godt nok skrevet at du har klippet kvadraten til 2 firkanter, men går ud fra du mener 2 lige store trekanter?
    I hvert fald er det rigtigt at du ikke skal sy dem sammen der hvor du har klippet. Du skal i stedet sy dem sammen i siderne af trekanterne, hvor du ikke har klippet (husk ret mod ret).

    Du kan se det på mit billede til pkt. 4. Her er det de to lange sider, der vender ud af som er der hvor jeg har klippet stoffet og altså ikke skal sys sammen.

    Håber du forstår det, ellers så skriv endelig igen.

    SvarSlet
  27. hej.

    jeg har linket hertil på min blog...er det ok jeg bruger dit foto?

    hilsen stinne

    SvarSlet
  28. Hej Stinne, det er helt i orden du bruger foto her fra :-) Og tak for link

    SvarSlet
  29. Nej, hvor er du vild! Så cool - det skal jeg helt sikkert kaste mig ud i på et tidspunkt ;o)

    SvarSlet
  30. Tak for din udførlige tutorial - jeg har lige lavet mit første skråbånd yeehaa:)
    mvh heidi

    SvarSlet
  31. Heidi; dejligt at du kunne bruge den og dejligt med tilbagemelding fra et vellykket projekt :-)

    SvarSlet
  32. Tusind tak for din dybtegående tutorial. :)
    Jeg fik et link sendt via mail fra min veninde. :)
    Jeg har før i tiden bare klippen én strimmel, og lavet kantebånd af det, men der er enormt meget stof spild på den måde, så dette bliver fremgangsmåden fremover. :D
    Tak

    SvarSlet
  33. Tak for fin DIY! Jeg blev dog lidt forvirret ved "rhombeformen", og tænker, at formen mere er et parallelogram end en rhombe. Men da jeg fangede formen, kom der fine skråbånd ud af projektet :-)

    SvarSlet
  34. Tusind tak for hjælpen! Jeg har lige lavet skråbånd for første gang og det skal bruges til mit nye retro picnictæppe ;)

    SvarSlet
  35. Hej.
    Her lige en lille video til hjælp for jer, som ikke helt har forstået, hvorledes skråbånd skal laves.
    http://www.youtube.com/watch?v=1odqcYN58RU&feature=player_embedded
    Håber I kan indlæse den, og se videoen.
    Mange hilsener Pia

    SvarSlet
  36. Fantastisk - det er en genial DIY!

    Er det ok, at jeg linker til dig på min blog www.farmorfabrikken.dk? Jeg har selv været igennem diverse skråbåndskriser, og jeg ved, at der er mange, som ville elske din guide.

    Kh, Mette

    SvarSlet
  37. Hej Mette
    Du skal være hjertligt velkommen til at linke løs fra din blog :-)

    SvarSlet
  38. Det var helt hyggeligt at pusle med, og jeg har fået lavet mit første skråbånd; http://ummsafufa.blogspot.com/2012/05/mit-frste-hjemmelavede-skraband.html
    Tak for en rigtig fin forklaring :)

    SvarSlet
  39. Hmm.. fin tutorial men robmeform er samme form som en klejne og den form har du ikke på dine billeder?
    Efter at have syet sammen i netop korrekt rombeform og tegnet streger op, kan jeg ikke se hvordan den skal syes sammen og det ser heller ikke ud som på dine billeder.
    Måske du skal rette tekst og billeder til og fjerne rombeformen? Med mindre jeg er fatsvag og bare ikke kan gennemskue det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej, efter min mening er det øverste billede af stoffet på 3. billede i indlægget, ret rombeformet. Det er blot ikke sammensyet endnu.

      Det er noget tid siden jeg har lavet denne turorial, men jeg har lige nærlæst den igen og finder ikke lige umiddelbart grund til at rette eller ændre på noget.

      Efter du har tegnet striber på det rombeformede stof har jeg på et af billederne markeret siderne A og B som nu skal syes sammen, så det danner et rør. Dog er det vigtigt at du syer sammen en enkelt stribe forskudt, så du, når du klipper, får een lang kontinuerlig strimmel.

      Jeg håber du nu får mere mening ud af min guide.

      Kh. Mie

      Slet
  40. Tusind tak for vejledningen som jeg har været glad for :)

    Må jeg linke til din side, så flere kan få glæde af din vejledning?

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme - du skal være så velkommen til at linke lige så meget du vil - det bliver jeg kun glad for :)

      Kh. Mie

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg, det sætter jeg stor pris på.

Husk at tilmelde dig email-servicen, hvis du vil have besked, når jeg eller andre også kommenterer på tråden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...